توییچ یک پلتفرم استریم ویدئوهای مرتبط با بازی است که درون سال ۲۰۱۱ و بهعنوان یک اسپینآف (دشت مشتق شده) از پلتفرم استریم Justin.tv معرفی کردن شد تا بهطور تخصصی درون زمینهی ورزش فعالیت کند. این استارتاپ ویدئوهایی از مسابقات eSport و همچنین ویدئوهای مختلفی از شیوهی بازی کردن کاربران منتشر میکند.
افراد علاقهمند به دنیای بازیهای کامپیوتری، پلیاستیشن و. میتوانند با ادخال به وبسایت توییچ، ویدئوهای مربوطبه بازی تک علاقهی خویشتن را بهصورت پخش زنده خواه ویدئوهای ضبطشده مشاهده کنند و با طرز بازی رقبای خود، فضای ورزش موردنظر یا ترفندهای مختلف ورزش آشنا شوند. مقالهی مرتبط:وبگرد: توییچ؛ بزرگترین شبکه اشتراکگذاری ویدیوی بازی ها
جاستین کان (Justin Kan) و اِمِت شیر (Emmett Shear) استارتاپ Justin.tv را در سال ۲۰۰۷ درون آمریکا معرفی کردن کردند که داخل زمینههای مختلفی محتوا تولید میکرد. تا اینکه بخش مربوطبه بازی، محبوبیت زیادی پیدا کرد و شریک غرض گرفت در سال ۲۰۱۱، اسپینآفی از محتوای بازی سایت بهنام Twitch.tv معرفی یواش و از آن زمان تابهحال، توییچ هر ماه بسیار از ۳۵ میلیون کاربر متاخر دارد.
البته این استارتاپ جزء عظیمی از موفقیت خود را مدیون مشارکت با مرکز شتابدهی وایکامبیناتور (Y Combinator) و سرمایهگذاری آنها است.
استارتاپ توییچ درون سال ۲۰۱۳ حدود ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه داشته است و درون سال ۲۰۱۴ بهعنوان چهارمین جوهر بزرگ ترافیک اینترنت تو آمریکا معرفی شد. سپس از موفقیت چشمگیر توییچ، شرکت والد آن یعنی Justin.tv، فعالیتهای خویشتن را تعطیل کرد و نام خود را به توییچ تغییر عدالت و تمام تمرکز خود را روی استریم ویدئوهایی مرتبطبا بازی گذاشت.
آمازون داخل سال ۲۰۱۴، استارتاپ توییچ را به مقدار ۹۷۰ میلیون دلار فروش که مدتی بعد بوسیله معرفی کردن مشارکت با درخت سرو وجه اشتراک مجله آمازون پرایم منجر شد. توییچ مدتی پس ازآن از این ماجرا، شریک Curse را خریداری کرد تا بینندگان بتوانند ورزش موردنظر خود را ازطریق لینک بازی درون استریمها خریداری کنند و استریمکنندهها عبث کمیسیونی بابت معرفی بازی بگیرند.
توییچ درون سال ۲۰۱۵ بیش از ۱/۵ میلیارد تولیدکنندهی ویدئو و ۱۰۰ میلیون کاربر کوشا ماهانه داشت و داخل سال ۲۰۱۷ بهعنوان استارتاپ پیشرو در صنعتی پخش زندهی ویدئوهایی مرتبطبا ورزش شناخته شد. در سال ۲۰۱۸، تعداد تولیدکنندگان محتوای این استارتاپ از مرز ۲,۲ میلیارد نفر عبور کرد و تعداد کاربران روزانهی آن به ۱۵ میلیون نفر رسید.
جاستین کان، همبنیانگذار استارتاپ توییچ است که بعد از خریدن استارتاپ خود بهعنوان یکی از شرکای وایکامبیناتور فعالیت میکند و همچنین، استارتاپ جدیدی در زمینهی موسیقی الکترونیک راهاندازی کرده است. او درون مصاحبهی خود با مجلهی Foundr، درمورد ادبیات شکلگیری توییچ و رمزهای موفقیت آن تشریح داده است. تو ادامه، بخشهایی از آن را میخوانیم.
نیتان: کار خود را چگونه آغاز کردید؟
جاستین: زمانیکه از دانشگاه فارغالتحصیل شدم، کارآفرینی را آغاز کردم. من و دوستم اِمِت، شرکتی بهنام کیکو (Kiko) راهاندازی کردیم که خدماتی مثل تقویم گوگلارائه میداد و موفقیتآمیز نبود؛ اما ما را با دنیای استارتاپ آشنا کرد. بعد از این ماجرا، استارتاپهای دیگری مانند Justin.tv و توییچ را راهاندازی کردیم و درحالحاضر از شرکای وایکامبیناتور هستم.
نیتان: بسیار برجسته. استارتاپ کیکو را فروختید؛ پایدار است؟
جاستین: بله، استارتاپ کیکو موفق نبود و برای اینکه بتوانیم بخشی از سرمایهی سرمایهگذاران را بازگردانیم، کدها و سپس سایت آن را بخاطر معامله در سایت eBay آگهی دادیم. معلوم شد تعداد زیادی از آدم طرفدار کیکو بودند و توانستیم آن را به قیمت حدود ۲۵۰ هزار دلار به یک انبازی کانادایی بهنام Tucows بفروشیم.
نیتان: البته فکر میکنیم ارزش فروش کیکو در مقایسه با آخرین معاملهای که داشتید، م ناچیز است. شما استارتاپ توییچ را نزدیک بوسیله یک میلیارد دلار بوسیله آمازون فروختید. لطفا درون مورد ماجرای توییچ و شراکت با وایکامبیناتور و تجربیات خویشتن از ابتدای راهاندازی استارتاپ بیشتر توضیح دهید. مقالهی مرتبط:Twitch را آمازون تصاحب کرده، نه گوگل!
جاستین: ما با کیکو متوجه دنیای استارتاپ شدیم ولی ایدهمان بهاندازهی کافی خوب نبود. کیکو یک تقویم سادهی کشیدنی و رهاکردنی حیات که ظاهری شبیهبه سرویس ایمیل Outlook داشت و تصمیم گرفتیم استارتاپ دیگری را راهاندازی کنیم. بعد از این تصمیم، ایدههای دیگری را پیادهسازی کردیم اما هیچکدام موفقیتآمیز نبودند؛ زیرا بهاندازهی کافی تمرکز نداشتیم. بنابراین غرض گرفتیم انبازی را ببندیم و ازآنجاییکه دیگر پولی برایمان سرمد نمانده بود، کیکو را در سایت ایبی فروختیم.
سپس از فروختن کیکو، به وایکامبیناتور رفتیم و ایدهی خود را برای پل گراهام تعریف کردیم؛ ولی از آن استقبال نکرد و گرایش تا ایدهی دیگری ارائه دهیم. او از ایدهی راهاندازی یک شوی واقعیت بهنام Justin.tv استقبال کرد و رابرت موریس، یکی دیگر از شرکای وایکامبیناتور و استاد مشهور علوم کامپیوتر دانشگاه امآیتی پس ازآن از گوش دادن ایدهی متاخر ما گفت: فقط بوسیله این دلیل روی ایدهای که دادید، سرمایهگذاری میکنم که ببینم از خودتان یک سفیه ساختهاید.»
تقریبا ۶ ماه زمان سرما تا سایت Justin.tv و سرویس استریم آن را راهاندازی کنیم و دو همبنیانگذار دیگر بهنامهای کایل و مایکل که از دوستانمان بودند را به آویشن اضافه کردیم. سپس از پخش زندهی شو، انسان استقبال مرحمت از ایدهی ما داشتند و هر ماه حدود ۳۰ میلیون نفر آن را تماشا میکردند.
سپس از خوابیدن تبوتاب ایدهی متاخر دانا شدیم باید کارهای جدیدی عرضه دهیم تا مشارکت بوسیله نمو خود امتداد دهد. بنابراین طوفان روحی برای پیادهسازی ایدههای متاخر نظم دادیم و یکی از ایدهها این وجود که سایتی مختص ورزش داشته باشیم. امت، یکی از بنیانگذاران استارتاپ، این ایده را ارائه داده بود؛ در مقابل محتوای مربوطبه ورزش که درحالحاضر روی سایت حیات را خیلی دوست داشت. درنهایت تصمیم گرفتیم روی این ایده کار کنیم و توییچ به رله فعلی خویشتن رسید.
نیتان: بیش ممتاز. کنجکاو شدم بدانم چه احساسی بابت ایدهی جدید داشتید؟
جاستین: ایدهی ما جدید بود و مردم علاقهی زیادی بوسیله دید ویدئوهای مربوطبه بازی محبوب خود مدال دادند. غلام از امتحانکردن موضوعها و تجارب جدید استقبال میکنم و بههمیندلیل، با پیادهسازی ایدهی پخش ویدئوهای مربوطبه ورزش موافقت کردم و فکر میکنم کاربران نیز این موضوع را دوست داشتند.
نیتان: آیا فکر میکردید توییچ تا این معادل پرطرفدار شود و روزی استارتاپ خود را بوسیله آمازون بفروشید؟
جاستین: مطمئنا خیر، هرگز خاطر نمیکردیم استارتاپ خویشتن را بوسیله قیمت ۹۷۰ میلیون دلار به آمازون بفروشیم. در روزهای اولیه تصور میکردم اگر ماهانه ۱۰ میلیون کاربر فعال داشته باشیم، عالی است؛ اما همهچیز فراتر از تمایل اتفاق افتاد و ما اینک حدود ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه داریم؛ درواقع همین موضوع باعث شد سطح انتظارهایی که داشتیم، کمی ارتفاع رود.
نیتان: استارتاپهای بزرگ زیادی تو وای کامینیتور شکل گرفتهاند و میدانم رابطهی احسان با بنیانگذاران سایر استارتاپها دارید؛ سفت است؟
جاستین: بله ما کارمان را همزمان با سایر تیمها آغاز کردیم و هنوز بی آرامی باهم مانوس هستیم. بهعنوان مثال، با تیم ردیت همدوره بودیم و هنوز تیمار با بنیانگذاران آن، یعنی استیو و الکس تماس داریم. در سال ۲۰۰۷ و بعد از راهاندازی Justin.tv، با بنیانگذاران استارتاپهای دیگری مانند Weebly، Xobni و دراپباکس آشنا شدیم و هنوز هم بهطور مرتب همدیگر را میبینیم و دوستهای خوبی هستیم.
نیتان: فکر میکنید چه چیزی باعث شد همهی شما بوسیله شرکتهایی موفق با نمو پشته تبدیل شوید؟
جاستین: فکر میکنم اغلب ما کارمان را در دورهی رشد اینترنت بنیانگذاری کردیم و این موضوع هنوز هم سیلان دارد. ما از روزهای مطلع وایکامبیناتور آنجا بودیم و بههمیندلیل فرصتهای اضافی داخل اختیارمان قرار گرفت. فکر میکنم تمام استارتاپهای آن دوره بهنوعی نیازهای مردم را برطرف میکردند و با حفظ ارتباط خویشتن با انسان تلاش میکردند محصولات موردنیاز آنها را بسازند و بهنظرمن، اگر هر استارتاپی تنها بهاندازهی کافی تلاش میکرد، میتوانست موفق شود و این، موضوع چندان پیچیدهای نبود.
نیتان: جالب است. لطفا کمی داخل مورد وضعیت فعلی خویشتن توضیح دهید. بعد از اینکه توییچ را به قیمت ۹۷۰ دلار به آمازون فروختید، آیا کار جدیدی را آغاز کردید یا بازنشسته شدید؟ این مبلغ بسیار زیاد است؛ آیا برای مراحل بعد برنامهریزی کردهاید؟
جاستین: درحالحاضر، غلام بهطور تماموقت در وایکامبیناتور کار میکنم. ما روی شرکتهای متاخر سرمایهگذاری میکنیم و به آنها مشاوره میدهیم؛ درواقع همان کاری که پل برای ما اجرا عدالت را ما بخاطر سایر استارتاپها انجام میدهیم.
بهغیر از این فرمان تماموقت، من بههمراه تعدادی از دوستانم باهم اتحاد کردن جدیدی بهنام The Artist Union درزمینهی موسیقی الکترونیک راهاندازی کردیم. موسیقی الکترونیک نوعی موسیقی است که در مراحل تهیهی آن، از سازهای الکترونیک و فناوری موسیقی الکترونیک مصرف میشود. درواقع ابزاری میسازیم که بوسیله هنرمندان موسیقی الکترونیک معاون میکند درون شبکههای اجتماعی شناخته شوند. غلام منتظر موسیقی الکترونیک هستم و قدیم میخواستم مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش در این زمینه اجرا دهم؛ ولی سپس از این استارتاپ ترجیح میدهم کمی بوسیله خودم آسان بگیرم، روی سایر شرکتها سرمایهگذاری کنم و موضوعات جدید یاد بگیرم. فکر میکنم این کار برای هر انسانی کافی باشد.
نیتان: برای فقره متاخر هم بوسیله اندازهی توییچ هیجانزده هستید؟
جاستین: بله، ساختن محصولات جدید بسیار هیجانانگیز است. من خواستار کشفکردن محصولات جدید، استفاده از محصولات جدید و ساختن آنها هستم. من یادگرفتن موضوعات جدید و ساختن محصولی بخاطر خودم و دیگران را نیز خویش دارم و بههمیندلیل انجام کار جدید بسیار برایم هیجانانگیز است.
نیتان: تامل میکنم ابداع یک ثمر از ابتدا، لذتبخشترین جنبهی کاری یک کارآفرین است.
جاستین: بله، ساختن هر محصولی لذتبخش است.
نیتان: همانطور که میدانید، بنیانگذاری و مدیرعامل شدن تو یک شرکت بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. بنیانگذار توییچ نیز سپس از بنیانگذاری، بهعنوان مدیرعامل آن مشغول بهکار شد و وظایفی قرین مدیریت کارمندان را برعهده داشت. میدانم که عمل این امر چالش عظمت است؛ آیا نصیحتی برای دیگران در این زمینه دارید؟
جاستین: چنانچه سابقهی کاری مدیریتی ندارید، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و میتوانید همهچیز را درطول خوش نویسی یاد بگیرید. مهمترین نکته این است که محصولی را ترقی دهید که آدم واقعا به آن نیاز دارند و اراده دارند استفادهاش کنند. پس ازآن از آن، همهچیز روبهجلو پیش خواهد رفت و یادگرفتنش درطول حروف رخ میگیرد.
فکر میکنم نیکوترین راه، مگرفتن از کسانی است که سابقهی کار مدیریتی استارتاپ دارند؛ کارهایی قرین استخدام نیروهای جدید، مدیریت کارمندان و جذب سرمایه ازطریق صبحتکردن با دیگران و خواندن مقالات آموزشی را میتوان یاد گرفت. اساسی این است که پیوسته درحال تدریس باشید و از انجامدادن کارهای متاخر نترسید.
نیتان: بهغیر از ساختن محصولی که مردم واقعا بوسیله آن نیاز داشته باشند، چه نکاتی به توفیق استارتاپ دستیار میکند؟ ایفا چه کارهایی باعث رشد و توفیق توییچ شد؟ مقالهی مرتبط:زوماپ: استریم آنلاین بازیها با سرویس محبوب Twitch
جاستین: غلام تمام اعتبار را بوسیله همبنیانگذار توییچ، یعنی ملت میدهم. او واقعا بوسیله بسرنوشت شوم دچار کردن ویدئوهای بازی در Justin.tv تعلق داشت و زمانیکه میخواستیم تغییر خوش نویسی (پیوت) دهیم، او پیشنهاد چرخش بهسمت ویدئوهای مربوطبه ورزش را انصاف و همهی اعضای آویشن با آن اتحاد کردند.
او با تمام افراد فعال درون تولید ویدئوی بازی گپ کرد و دیدن آنها را در مورد ویژگیهای مورد علاقهشان جویا شد. از آنها پرسید تحت چه شرایطی با توییچ مشارکت میکنند و آنها نیز ویژگیهایی را که میخواستند، اعلام کردند. ما تمام آن ویژگیها را به سایت تکثیر کردیم و همین باعث شد تمام فعالان دنیای بازیهای کامپیوتری و پلیاستیشن به سایت ما ملحق شوند و تمام طرفدارانشان را با خویشتن بیاورند.
این موضوع چندین ماه امتداد داشت و ما در تمام این مدت، با فعالان دنیای بازی در مناسبت بودیم؛ تا اینکه سایت به یکی از پاتوقهای بازیدوستان تبدیل شد.
نیتان: قبل از خریدن توییچ بوسیله آمازون، مشارکت چند کارمند داشت؟
جاستین: فکر میکنم آن زمان ۱۷۰ نفر در شرکت استخدام شده بودند.
نیتان: برای استخدام نیروهای جدید چه نصیحتی برای سایر استارتاپها دارید؟ شما تیمی از بنیانگذاران و یک تیم اصلی بودید؛ بخاطر استخدام سایر کارمندان چه معیارهایی داشتید؟
جاستین: فکر میکنم آسانترین شرایط، استخدام نیروی جدید، مدتی بعد از بنیانگذاری استارتاپ است. در این زمان، شما درجریان همهی کارهای شرکت هستید و نیازهای واقعی شرکت را میدانید. فکر میکنم استخدام نیروی متاخر بخاطر انجام کارهایی که مدیر شرکت هرگز خودش ادا نداده، سختترین امر است. بنابراین فکر کردن میکنیم بهترین کار این است که مدیرعامل انبازی یا حداقل یکی از بنیانگذاران کارگر که عزم جذب نیرو بخاطر انجام آن دارید را مدتی امتحان کند تا بهتر بداند چه شخصی با چه تواناییهایی برای آن حکم بهتر است.
نیتان: آیا برای مدیریت غصه نکته یا نصیحتی دارید که به رشد و توسعهی استارتاپ کمک کند؟
جاستین: نکتهای که اغلب بنیانگذاران تازهکار درون مورد آن اشتباه میکنند، این است که انتظارات شفافی ندارند. بهنظرمن، بدوی نکته این است که هر فردی باید تعریف دقیقی از موفقیت و انقراض برای هر پروژه داشته باشد و دومین نکته نیز این است که بهطور نیکو با سایر اعضای تیم و کارمندان جلسهی شخصی نظام دهد. این دو نکتهی اساسی معمولا از سوی بنیانگذاران تازهکار نادیده اندوهناک میشود اما از ابراز ۸۰ درصد مشکلات در آینده جلوگیری میکند.
نیتان: شما با کارآفرینان موفق زیادی در رابطه هستید. خیال میکنید مهمترین فردی مشترک کارآفرینان موفق چیست؟
جاستین: پندار میکنم کارآفرینان موفق، افراد زیرکی هستند که هرگز عودت نمیشوند و هیچ موضوعی نمیتواند آنها را ایستا یواش. بهغیر از این، فکر میکنم کامل کارآفرینان باید روی محصول خود تمرکز کنند و بابت ارائهی آن لذت ببرند.
نیتان: برگردیم سراغ بحث استخدام نیروی جدید و گسترش دادن فعالیتهای مشارکت. از کجا میدانید زمان استخدام نیروی جدیدی فرا رسا است و این موضوع را چگونه مدیریت میکنید؟
جاستین: ما زمانی نیروی متاخر استخدام میکنیم که واقعا به آن نیاز داشته باشیم. فکر میکنم هر شرکتی باید زمانی نیروی جدید استخدام کند که واقعا به حیات بی مانند جدیدی برای انجام امر نیاز داشته باشد و نیروهای سابق نتوانند از عهدهی انجام آن برآیند.
نیتان: شما برای فرهنگ سازمانی شرکت چه موثر عمل دادید؟ آیا موضوع خاصی بود که خلق آن معاون کرده باشد و توییچ را به شرکتی فوقالعاده برای فقره کردن تحول کند؟
جاستین: زمانیکه تبدیل دست خط توییچ را عملی کردیم، امت بهعنوان مدیرعامل تفویض شد و به مشتریها بوسیله چشم تولیدکنندهی محتوا نگاه نمیکرد. شاید تفکر کنید ما باید بیشتر روی بینندگان سایت تمرکز میکردیم تا بتوانیم آمار بازدید سایت را بالا ببریم؛ اما اینطور نبود. واقعیت این وجود که اگر میتوانستیم تولیدکنندگان محتوا را خوشحال و شادمان نگه داریم، مطمئنا آمار بینندگان سایت نیز پشته میرفت.
این هدف واقعی امت بود که بهنظرمن، نتیجهی احسان داشت. افراد زیادی علاقه داشتند در توییچ حکم کنند؛ در مدت توییچ مانند یک شریک شدن بازیسازی است.تمرکز و توجه نکردن به نیازهای بازار، بزرگترین دلیل شکست استارتاپها است
نیتان: شما درون وایکامبیناتور کار میکنید و برای سرمایهگذاری روی استارتاپها غرض میگیرید. بهنظر شما، بزرگترین دشوار استارتاپهایی که شکست میخورند، یا انفراد مشترک آنها چیست؟
جاستین: احتمالا تمرکز کافی نداشتهاند و محصولی که ساختهاند، برای بازار مفت نبوده است.
نیتان: چگونه متوجه میشوید محصول متناسب با نیازهای بازار را پیدا کردهاید؟
جاستین: رشد محصول و بازگشت دوباره مشتریها. اگر مشتریهایی که ثمر یا خدماتی را تجربه کردهاند، مجدد بخاطر معامله ثمر تقاضا دهند خواه رضایت خویشتن را اعلام کنند، یعنی از علیه خواه خدمات ارائهشده راضی هستند.
نیتان: بسیاری از استارتاپها نمیدانند چه موقعی علیه مفت راسته را پیدا کردهاند و این شاق بزرگ بسیاری از آنها است.
جاستین: بله. زمانیکه روشی برای جذب مشتری درنظر محزون میشود، مطمئنا راهی بخاطر سنجش خرسند مشتری همچنین درنظر گرفته میشود. مقایسهی آمار و ارقام بهدستآمده، بهینه راه برای گمانه زدن موفقیت علیه درون راسته است.
نیتان: و درمورد تمرکز؛ آیا فکر میکنید بنیانگذاران روی موضوعات مختلفی غیر از حصول حقیقی تمرکز میکنند و زمان میگذارند؟
جاستین: مطمئنا همینطور است. درون هر استارتاپ، کارهای یدکی حیات دارد که تمرکز روی آنها نتیجهای نخواهد داشت و به آنها کارهای مصنوعی گفته میشود. بهعنوان مثال، برخی مجاهدت میکنند محبوبیت خویشتن را تو رسانهها افزایش دهند؛ درصورتیکه این موضوع هیچ تأثیر مثبتی روی افزایش تعداد خریدار ندارد. شاید در ابتدای کار، پیداکردن مشتری اولیه ایدهی خوبی بهنظر برسد؛ اما تو بلندمدت هیچگاه تأثیری روی افزایش کاربران ندارد.
بهعنوان مثال، همکاری در کنفرانسهای متنوع و صحبت درمورد استارتاپ، مفید پوچ است؛ در مدت تأثیری در تکثیر کاربران یا تکثیر درآمد همکاری ندارد. البته، این موضوع درمورد همهی استارتاپها صادق نیست؛ اما بخاطر اغلب آنها، تنها یک امر اضافی است.
نیتان: مردم چگونه باید تمرکز خود را افزایش دهند؟
جاستین: باید بهطور منظم با مشتریها صحبت کنند تا ببینند آنها واقعا چه میخواهند. یک استارتاپ، باید محصول موردنظر مشتریهای خود را بسازد و سپس فرضیههای مختلف را امتحان کند تا ببیند آیا محصول تولیدشده، نیازهای خریدار را برطرف میکند یا خیر. سپس این مراحل را مکرر و دوباره انجام دهد تا نهایتا همدستی به موفقیت برسد.
گاهیاوقات یک استارتاپ پس ازآن از آگاهییافتن از نیازهای واقعی مشتری، باید تعاقب استخدام نیروهای فنی برود. گاهیاوقات ممکن است تا اینکه پول کافی برای استخدام آنها نداشته باشد؛ در چنین شرایطی، شاید تولید علیه نهایی زمان ببرد، اما نهایتا این سه گانه فرایند باید بهطور مرتب پشتسرهم انجام شوند: صحبتکردن با مشتریها، تاسیس مجدد میوه و سپس امتحانکردن و تقویم محصول ساختهشده.
نیتان: روش موثر شما بوسیله چه عارض بود؟ توییچ یک انبازی بسیار موفق و بزرگ بود که نزدیک به یک میلیارد دلار به آمازون فروخته شد. شما چند ساعت در هفته کار میکردید؟ ۸۰ شایسته کردن تو هفته یا بیشتر؟
جاستین: بله، ما در دو سال اول، خیلی سخت فقره میکردیم. تقریبا هفت روز هفته، نزدیکبه ۸۰ ساعت فرمان میکردیم؛ اما سپس از آن دو سال، شرایط کمی بهتر شد. فکر میکنم کمبود تجربه هم بسیار مهم بود و باعث شد ما سالهای فاتحه بسیار امر کنیم.
نیتان: درحالحاضر، کارآفرینان زیادی به سیلیولی میآیند تا استارتاپ خود را راهاندازی کنند و موفق شوند. آیا فکر میکنید این افراد خارج از سیلیولی و در هر جای دنیا هم به همین معادل بخت موفقیت دارند؟
جاستین: بله، پندار میکنم استارتاپها درون هر جایی از گیتی میتوانند مظفر شوند؛ اما اندیشه میکنم اغلب استارتاپهای موفق، فرمان خود را در سیلیولی آغاز کردند؛ از طرف دسترسی بوسیله استعدادها در این جا راحتتر است و شاید در هیچگاه جای دیگری این شرایط مهیا نباشد.
نیتان: سؤال انتها این است که سه اقدام اساسی یا سه کار اصلی که کارآفرینان باید بهطور دائم انجام دهند، چیست؟
جاستین: بهنظرمن، اولین اقدام بنیادی این است که همین زمان حال شروع کنید. فکر میکنم داخل هیچ برههی زمانی راهاندازی یک استارتاپ به این حد ارزان نخواهد بود. اولیه گام، سختترین گام است و اگر ایدهای دارید، بهتر است همین حالا شروع کنید.
دومین رفتار اساسی پس ازآن از راهاندازی شرکت، فکر کردن به این موضوع است که چگونه میتوان بخاطر مشتریها ارزشآفرینی کرد؟ بنابراین پشت راههایی باشید که محبوبیت علیه را نزد مشتری افزودن میدهند. با مشتریها صحبت کنید و بعد از خبر نیازهای مشتری، راهحل مناسبی بخاطر برطرفکردن آنها پیدا کنید.
سومین اقدام اساسی این است که دید آنها را در مورد محصول جویا شوید. بهعنوان مثال، محصول یا خدمات خود را دراختیار آنها راحتی دهید و ببینید آیا واقعا از آنها کاربرد میکنند خواه خیر. سپس درمورد نتایج با خودتان صادق باشید. تفکر میکنم اگر یک استارتاپ این سه مرحله را بارها و بارها ارتکاب دهد، هیچ سرنوشتی جز موفقیت تو انتظارش نخواهد وجود.
نیتان: ممنون از اینکه وقت خویشتن را در اختیار ما قرار دادید.
جاستین: خواهش میکنم؛ ممنون از شما.بیشتر بخوانید:چگونه کارآفرینان داخل سازمانی را امتیاز دهیم؟مصاحبه با توماس بیلیو، بنیانگذار استارتاپ کوئست نوتریشنهوش ساختگی برای بهینهسازی گرافیک بازیهای باستانی استفاده میشودچگونه کارآفرینی ریسکپذیر باشیم؟اشتباهاتی که طی مذاکره باید از آنها دوری کرد
درباره این سایت