هر چه بیشتر درباره ی پیشینه و نیازهای مخاطب تان بدانید و آنها را درک کنید، سخنرانی موفق و دوست داشتنی تری آماده خواهید کرد. وقتی خطبه می کنید، می خواهید که شنوندگان آنچه را که می گویید، درک کنند و با دیدگاهی مثبت بوسیله آن واکنش مدال دهند. مخاطبان افرادی هستند که گرد هم آمده اند تا به سخنران شنوایی دهند. مخاطبان شاید با سخنران رو درون رو باشند یا از طریق فناوری های ارتباطی مانند رایانه یا رسانه های دیگر با وی در ارتباط باشند. مخاطبان شاید گروهی کوچک و خصوصی خواه پرسنل بزرگ و عمومی باشند. محدودیت کلیدی موقعیت های سخنرانی، توزیع تسویه زمان صحبت میان سخنران و مخاطبان است. برای نمونه، سخنران معمولا بیشتر صحبت می کند؛ درحالی که مخاطب شنوایی می دهد؛ اغلب بی آنکه پرسشی مطرح کند یا به شکلی بازخورد مدال دهد. تو برخی موضع ها، مخاطب شاید پرسش هایی بپرسد یا با دست کوفتن یا اظهارنظر فایده مدال دهد.

رویکرد مخاطب محور برای سخنرانی

چون معمولا ارتباطی محدود میان سخنران و مخاطب بود دارد، غالبا فرصت محدودی برای برگشتن به موضوع پیشین و توضیح منظورتان چه در حین سخنرانی و چه پس از آن دارید. خلال دستور کار ریزی برای سخنرانی، اساسی است که درباره ی مخاطب بدانید و پیام تان را با مخاطب تطبیق دهید. شما باید یک خطبه مخاطب محور آماده کنید؛ یعنی یک خطبه با تمرکز پیاده شدن مخاطب.

در سخنرانی، شما برای مخاطب تان واج می گویید؛ بنابراین، درایت مخاطب، مقدر شدن حقیقی فرایند آماده سازی سخنرانی است. در سخنرانیِ مخاطب محور، شناخت مخاطبِ هدف، یکی از رادیکال ترین وظایف شماست. شما باید درباره ی فردی های حقیقی جمعیت شناختیِ مخاطب مانند سن، جنسیت، تحصیلات، کیش و اتیکت و اینکه کدام مخاطبان به چه گروه هایی علاقه دارند، آگاهی کسب کنید. به علاوه، آموختن درباره ی بها ها، نگرش ها و باورهای جامعه ی مخاطب تان به شما اجازه می دهد تا پیام خود را پیش بینی و برنامه ریزی کنید. یافتن شالوده ۱۳ی مشترک با حس چشم انداز مخاطب

شما باید مخاطب تان را پیش از خطبه تجرید کنید تا در طول سخنرانی، بتوانید پیوندی میان خودتان و مخاطب جماز کنید. شما باید بتوانید بوسیله لباس مجازی وارد حافظه مخاطبان شوید تا دنیای آنها را از چشم انداز آنها درک کنید. از راه این فرایند، می توانید زمینه ای مشترک با مخاطبان علنی کنید که بوسیله شما اذن می دهد پیام تان را براساس آنچه که مخاطب از پیش می داند یا به آن باور دارد، انتظام کنید. گردآوری و تفسیر اطلاعات

تحلیل مخاطب شامل گردآوری اطلاعات و درباره ی اخذ کنندگانِ ارتباط شفاهی، کتبی یا بصری است. نحو های بیش ساده ای برای تفریق مخاطب حیات دارد؛ متشابه مصاحبه با گروهی کوچک درباره ی دانش یا محل های موجودی خواه با یکروز گیری از متد های مشارکتی پر حرارت مانند تحلیل مطالعات جمعیت شناختی از بخش های مرتبطِ پری. همچنین شاید برای تان مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش باشد که بوسیله مطالعات اجتماع شناختی از گروه های سنی گوناگون یا دسته های فرهنگی نگاهی بیندازید. نیز ممکن است از پرسشنامه یا معیار رتبه بندی برای گرد آوری داده درباره ی ویژگی های جمعیتی محور و دیدگاه های مخاطبِ مورد نظرتان یکروز بگیرید. این مقیاس ها فهرستی کاملا شمول از روش های تحلیل مخاطب شکل نمی دهند؛ اما می توانند بوسیله شما کمک کنند تا درکی عمومی از مخاطبان تان بوسیله مشت آورید. پس از درنظرگرفتنِ همگی ی عواملِ شناخته شده، می توان پروفایلی از مخاطب تک رویت ابداع کرد. این پروفایل به شما کمک می درنگ بوسیله قانون ای صحبت کنید که بخاطر مخاطب مورد رویت قابل درایت باشد. مزایای کاربردی بخاطر سخنران

حساسیت اینکه چه کسانی تشکیل دهنده ی مخاطبان مورد نظرتان هستند به شما دستور می دهد تا با مداقه و هوشمندی بخاطر پیام تان برنامه ریزی کنید و آنچه را می خواهید بگویید، با سطحِ درک و پیشینه ی شنوندگان معادله دهید. دو مزیت عملیِ اجرای تفریق مخاطب عبارت اند از: ۱) خودداری از گزارش دادن مطلبی نادرست، مانند تعریف کردن لطیفه ای اهانت آمیز، ۲) کمک به شما برای صحبت با مخاطبان به زبانی که آن را می فهمند و مورد علاقه گیرایی است. اگر شما پیامی بدهید که مخاطب را آگاه سازد و جذب کند، سخنرانی تان مظفر مرطوب خواهد بود. بوسیله متعاقب چه باشید

مخاطب را تحلیل کنید تا ترکیب سنی، جنسیتی، سطح تحصیلات، مذاهب، فرهنگ ها، قومیت ها و نژادها را پیدا کنید. به درون نگاه کنید تا موارد پنهان را کشف کنید

یک سخنران باید ذره بین انتزاعی اش را بوسیله تو ببرد تا قیمت ها، باورها، نگرش ها و تعصباتی را که شاید بر درک او از دیگران اثر می گذارد، بررسی کند. سخنران باید از این تصویر معنی بهره بگیرد تا به مخاطب نگاه کند و دنیا را از چشم انداز وی ببیند. با نگریستن بوسیله مخاطب، سخنران، واقعیت او را چنان که هست، درک می درنگ.

وقتی سخنران فقط از روش حساسیت ذهنی خود به مخاطب نگاه می کند، احتمالا دچار خودمحوری می شود. فردی خودمحوری، شیفتگی به گیتی خفیه خود است. افراد خودمحور، خودشان و باورها و علایق شان را مهم ترین خواه معتبرترین مقوله می دانند. افراد خودمحور نمی توانند باورهای افراد دیگر را به نعوظ تمام درک کنند یا با واقعیتی که متفاوت از آن چیزی است که آماده ی پذیرشش هستند، کنار بیایند. درک پیشینه، محل ها و باورهای مخاطب

سخنرانان باید به اینکه مخاطب شان چه کسی است و به سابقه، نگرش ها و باورهای آنها توجه کنند. سخنران باید بکوشد تا درون مدت زمانی معقول به شایسته ترین و مؤثرترین تحلیلش از مخاطب برسد. برای نمونه، سخنران می تواند انفراد های جمعیت شناختی مخاطب را ارزیابی کند. فردی های جمعیت شناختی، شرحی جزئی از ویژگی های انباشتگی انسانی هستند و معمولا در قالب جزء های جمعیت آماری ارائه می شوند.

بخاطر تحلیل ویژگی های جمعیت شاختی مخاطب به ترانه اجرای سخنرانی، بر همان محدودیت های تک معاینه تو اجتماع شناسی تمرکز می شود. مخاطبان و انباشتگی ها شامل گروه هایی از افرادی هستند که پلیس ی دسته های اهل سنت متفاوتی هستند. افرادی که: دارای یک جنسیت خواه ترکیبی از جنسیت ها هستند وقایعی مانند را تجربه کرده اند تمایلات جنسی مشابه خواه متفاوتی دارند سطح تحصیلات متفاوتی دارند دارای مذاهب گوناگونی هستند نماینده ی اتیکت ها، قومیت ها یا نژادهای انواع هستند

سخنران، محل مخاطب را که تقویم مثبت یا منفی از افراد، اشیا، رویدادها، فعالیت ها یا ایده هاست، نسبت به موضوع یا هدفی علنی می سنجد. محل های مخاطب شاید از به شدت منفی تا بوسیله شدت مثبت یا کاملا متزل، جابجا شده باشد. با بررسی باورهای پیشین مخاطب نسبت به موضوع طاسی یا کمال مطلوب جلوه گر سخنرانی، سخنرانان این اقتدار را دارند که مخاطبان را برای مقبول بحث گیرایی متقاعد سازند. این کار نیز به آماده سازی سخنرانی کمک می یواش. پند هایی بخاطر سخنران

عمق انتزاع مخاطب به شمارِ مخاطب تک دید و روش ارائه وابستگی دارد. سخنرانان از روش های متفاوتی بهره می گیرند تا با پیشینه، محل و باورهای مخاطبان در فضا های انواع آشنا شوند و تو نتیجه، رسانه های متنوعی را (مانند مجمع ویدئویی، تلفن و غیره) بوسیله فرمان می برند. برای مخاطبی محدود، سخنران صرفا می تواند داخل محیطی فیزیکی با آنها گفت وگو نرم. با این حال، وقتی سخنران با مخاطب گسترده ای روبه روست، یا از سر مجمع تلفنی یا افزار اینترنتی با وی در تماس است، شاید کار کننده باشد که داده را از قانون پیمایش یا پرسشنامه گردآوری نرم. با دانش تان چه کار کنید

یکروز گیری از دانش تان درباره ی مخاطب، یعنی گام نهادن بر ذهن آنها؛ نگارش یک سناریوی خیالی و آزمودن ایده های تان. احساس همدلی با شنوندگان



خبردار حافظه شنوندگان تان شوید و ببیند که آیا می توانید با آنها احساس همدلی کنید. سخنرانِ موفق بهینه چشم انداز را برمی گزیند. سخنران در هنگام آماده کردن سخنرانی ، از چهارچوب ادراکی خودش خارج می شود تا کل جهان را به همان شکلی که مخاطب درک می کند، بفهمد. وقتی سخنران رویکرد مخاطب محور را بخاطر آماده سازی خطبه برمی گزیند، بر مخاطب و اینکه چطور بوسیله آنچه گفته می شود، نفوذ کردن مدال خواهد داد، متمرکز می شود. داخل اصل، سخنران باید از رویت مجرد بکوشد جهان را به همان شکلی ببیند که مخاطبان مشاهده می کنند. رمزگذاری و رمزگشایی

سخنران درون فرایند رمرگذاریِ ایده هایش، افکار را به قاموس تبدیل می کند و پیامی را برای ارسال به مخاطب لباس می دهد. سپس مخاطبان می کوشند تا آنچه را که سخنران می گوید، رمزگشایی کنند تا بتوانند آن را دریافتن کنند. برای تصور بهتر این فرایند، مثالی از رمزگذاری و رمزگشایی را در دید بگیرید که بخاطر ایده ی یک درخت به امر می جوی. غلام می دانم که مخاطبانم داخل نیوانگلند آمریکا با درخت بلوط آشنا هستند. من از اصطلاح ی شجر برای رمزگذاری ایده ام بهره می گیرم و برای اینکه مخاطبم، تجربه ای مشابه با درخت ها دارد، زبان ی شجر را به همان شکلی رمزگشایی می کند که من می خواستم؛ با این حال، غلام شاید طی استفاده از واژه ی درخت برای رمزگذاری ایده ام، بوسیله درختی (یک درخت نخل) اندیشه کنم که در هاوایی است؛ یعنی محلی که پیش نمدار درون آن زندگی می کردم. متأسفانه وقتی مخاطبم زبان ی درخت را رمزگشایی می کند، همچنان به شجر بلوط می اندیشد و درخت فسیل غلام را نخواهد دیدن. مخاطب دیگر وجه عمومی با چشم انداز من از جهان و امتحان ام با درخت ها ندارد. یافتن ماخذ ی مشترک

هر چه بیشتر درباره ی مخاطب تان بدایند، بیشتر می توانید پیام تان را برای علایق، باورها، ارج و سطح اصطلاح مخاطب انتظام کنید. وقتی داده ها را درباره ی مخاطب تان گردآوری کردید، آماده هستید تا یافته های تان را خلاصه کنید و تعبیر و ساختاری را که بوسیله بهترین شکل برای مخاطبِ مشخص تان، مناسب است، برگزینید. شما درون خوش نویسی یافتن زمینه ای مشترک هستید تا با مخاطب تان همدلی کنید. یکی از مفیدترین راهبردها بخاطر تطبیق موضوع و پیام تان با مخاطبان، نصیب گیری از فرایند هم گوهر پنداری است. چه وجه اشتراکی میان شما و مخاطب تان وجود دارد؟ شما چطور متفاوت از آنها هستید؟ چه ایده ها یا مثال هایی در سخنرانی شما وجود دارد که مخاطب می تواند با آنها تیمار ذات پنداری کند؟ تمجید مخاطب فرضی و تصوری

موقعیتی فرضی و خیالی بسازید تا به شکلی تمرینی، دیدگاه تان را نسبت به مخاطب بیازمایید. می توانید از تحلیل تان بهره بگیرید تا آنچه را که مخاطب فرضی و شمول» نامیده می شود، تعریف کنید. مخاطب فراگیر، مخاطبی وهمی است که نقش آزمون را برای سخنران بازی می کند. درون ذهن تان ترکیبی از مخاطبانی را تصور کنید که شامل افرادی با پیشینه های گوناگونی هستند که شما در تجرید مخاطبان به آن رسیده اید. سپس، تصمیم بگیرید که آیا محتوای سخنرانی تان بخاطر مخاطبان تان دوست داشتنی است یا خیر. مخاطب چه واژگان و مثال هایی را خواهد فهمید و کدام ها را نمی فهمد؟ چه عباراتی درباره ی موضوع تان را باید برای این مخاطب درود کنید خواه تشریح دهید؟ ارج ها و ایده هایی که می خواهید مخاطب تان بپذیرد، چقدر با باورها و محل های کنونی اش نفاق دارد؟ توصیه هایی برای سخنران

به طور خلاصه، از دانش تان درباره ی مخاطب روزی بگیرید تا سخنرانی تان را با آن هماهنگ کنید. از چشم انداز مخاطبان به موضوع بنگرید تا با آنها همدل شوید و ایده های تان را با مخاطبان خیالی بیازمایید. این مخاطبان خیالی، ترکیبی از افراد با پیشینه هایی هستند که تو تفحص تان یافته اید.

مجموعه آموزش سخنرانی و فن بیان مهارت سخنرانی و فن اظهار را بیاموزید و مخاطبان را مات و مبهوت خویشتن کنید.

24،000 تومان20،000 تومان مشاهده میوه

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها